فعال‌سازی تراز خودکار هیت‌ بد پرینتر سه‌ بعدی توسط سنسور مجاورت القایی (Auto Leveling)

ماشین آلات و تجهیزات -> پرینتر های سه بعدی 3154 2 کاربر آکادمی پارتینه

برای تنظیم قابلیت auto-leveling در پرینتر سه‌ بعدی لازم است به پین ورودی میکروسوئیچ محور Z را که در تصویر بالا مشخص شده‌است، به جای نصب میکروسوئیچ یک سنسور القایی متصل کنید و اصلاحاتی را در فریمور مارلین انجام دهید. این قابلیت به پرینتر  این امکان را می‌دهد تا چندین مرتبه فاصله هیت‌ بد را خوانده و میزان فاصله‌ی مطلوب را جهت قرارگیری صفحه پرینت محاسبه کند. در حین پرینت هر لایه، محور Z را برای جبران فاصله هیت‌ بد تراز نشده در فاصله‌ای مناسب حرکت می‌دهد. در تصویر بالا محل نصب سنسور مشخص شده است.

مرحله 1 : اتصال، نصب و تست سنسور مجاورت القایی

سنسوری که برای auto-leveling استفاده می‌شود، در واقع جایگزین Z-Endstop پرینترهای سه‌ بعدی در برد کنترلی RAMPS1.4 می‌شود و دیگر نیازی به آن نیست. زیرا سنسور در هر لحظه به دنبال موقعیت هیت‌ بد برای تغییر محل محور z است. اطمینان حاصل کنید که سنسور شما قابلیت تشخیص حداقل 4 میلی‌متر فاصله را داشته باشد. در واقع بسته به ساختار سنسور ممکن است این مقدار کمتر از 4 میلی‌متر باشد.

 سنسور باید به گونه‌ای نصب شود که نزدیک نازل بوده و قادر باشد به گوشه‌های بد پرینتر دست پیدا کند. سنسوری که در این جا مورد استفاده قرار گرفته مدل LJ12A3-4-Z/BY با یک نشانگر LED است که به هنگام فعال‌شدن این نشانگر روشن می‌شود.

شیوه اتصال اتصال سنسور مجاورت القایی 
1) محل اتصال سنسور را که Z-Endstop است، بر روی برد کنترلر RAMPS پیدا کنید.

2) سیم سیگنال را (سیم مشکی رنگ که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید) به ورودی سیگنال متصل کنید. در برد کنترلر RAMPS این پین نزدیک به قسمت بیرونی پین‌های Endstop قرار دارد.

3) دو سیم دیگر را که با علامت‌های + و – برچسب‌گذاری شده‌اند، به تغذیه 12 ولت کمکی موجود بر کنترلر متصل کنید.

4) سنسور معرفی شده در اینجا جزو سوئیچ های "نرمال باز" است. به این معنا که سیگنال جریان از جانب آن‌ها تنها هنگام فعال‌شدن به کنترلر ارسال می‌شود.  شاید لازم باشد عبارت Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING را در فریمور مارلین بررسی کنید.

5) سنسور را روی  برخی از فلزات  از جمله آلومینیوم ، مس و غیره آزمایش کنید. نشانگر LED آن در هنگام مجاورت با این مواد باید روشن شود. به منظور تست‌نهایی، کافی است تغذیه پرینتر را قطع کرده و محور z را به صورت دستی  تا ارتفاعی مطمئن حرکت داده و بعد از آن  سنسور مجاورت القایی را به صورت دستی در بالای بد پرینتر فعال کنید. اگر سنسور مانند یک میکروسوئیچ معمولی به درستی عمل کرد، نوبت به اعمال تنظیمات لازم در فریمور مارلین می‌رسد.

مرحله 2 : پیکربندی فریمور مارلین جهت فعال‌ سازی قابلیت Auto Leveling

در تب Configuration.h عبارت Bed Leveling را پیدا کرده و یک نوع از حالت‌های زیر را فعال کنید.

//#define AUTO_BED_LEVELING_3POINT
//#define AUTO_BED_LEVELING_LINEAR
//#define AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR
//#define AUTO_BED_LEVELING_UBL

 ·         AUTO_BED_LEVELING_3POINT
سه نقطه را که تشکیل یک مثلث می‌دهند پیدا می‌کند. صفحه‌ی مسطح، یک ماتریس انتقال مناسب برای جبران سازی کجی صفحه تشکیل می‌دهد.

·         AUTO_BED_LEVELING_LINEAR
بد را در غالب یک شبکه بررسی می‌کند. یک ماتریس انتقال حالت با استفاده از روش حداقل مربعات برای جبران سازی کجی تشکیل می‌دهد.

·         AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR
بد را در غالب یک شبکه با زیر بخشی شامل تكه منحني‌هاي Catmull-Rom را كه دربردارنده‌ی چهار نقطه هستند، بررسی می‌کند. از داده‌ی مش برای تنظیم ارتفاع Z در بد با استفاده از درون‌یابی اسپلاین کاردینال استفاده می‌شود. این روش برای بد با ابعاد بزرگ، بد دلتا یا بدهای ناهموار مناسب است.

·         AUTO_BED_LEVELING_UBL
این روش که ترکیب تمامی سه روش بالاست به عنوان بهترین روش auto-leveling توصیه می‌شود.  برای استفاده از این روش نیاز به یک کنترلر LCD  است.

گام بعدی: 

auto-leveling را با دستور G29 شروع کنید.

دستور auto-leveling بعد از home کردن همه محورها که با فرمان G28 انجام می‌شود. در واقع دستور auto-leveling G29 است. ممکن است لازم باشد دستور G92 را هم اضافه کنید. می‌توانید این دستورات را در یک فایل متنی جداگانه قرار داده، وارد کارت حافظه کرده و در ابتدای هر پرینت آن را اجرا کنید.

G28 ; home all axis 
G29 ; Auto Level 
G92 Z.9 ; Lower = Z Pos, Lift = Z Neg 

نظرات سایر کاربران درباره این پست

kingsolomon

ضمن تشکر از مصلبی که ارائه کردید ولی این مطالب کامل و قابل انجام نیست لطفا روشی معرفی کنید که کامل و قابل استفاده باشد