آموزش ساخت پاوربانک توسط ماژول پاوربانک

الکترونیک و رباتیک -> پاور الکترونیک 4934 4 کاربر آکادمی پارتینه

آشنایی با پاور بانک‌ها

به طور کلی پاوربانک‌ یک نوع باتری خاص محسوب می‌شود که در یک مدار با شارژ الکتریکی مشخص، فشرده شده‌ است. هدف از ذخیره‌ی انرژی الکتریکی در سلول‌ها، شارژ تجهیزات الکترونیکی قابل حمل در مواقعی است که امکان دسترسی به برق شهر فراهم نباشد. 

در مجموع در سه نوع مختلف ساخته می‌شوند. نوع اول پاور بانک‌های عادی هستند که در  ظرفیت ها و ابعاد متفاوت عرضه شده و برای اکثر دستگاه های دیجیتال قابل استفاده هستند.

نوع دوم پاور بانک‌های خورشیدی هستند که با داشتن پنل‌های فتوولتائیک و باتری داخلی هنگام قرارگرفتن در معرض نور آفتاب شارژ می‌شوند. زمان شارژ شدن این مدل پاوربانک‌ها طولانی است اما برای سفر به نقاطی که دسترسی به انرژی الکتریکی ممکن نباشد، انتخاب مناسبی است. 

نوع سوم پاور بانک‌های جانمایی‌شده درون قاب محافظ انواع خاصی از گوشی‌های همراه هستند که علاوه بر اینکه قاب محافظ گوشی هستند دارای باتری نیز بوده و پاور بانک‌های کوچک با ظرفیت کم‌تر می باشند. این نوع پاور بانک‌ها گران‌قیمت بوده و تنها برای تلفن‌های همراه عرضه شده است.

در این آموزش هدف ساخت یک نوع پاور بانک توسط یک ماژول پاوربانک است. این ماژول با داشتن دو خروجی 5 ولت 1 و 2.1 آمپر، نسبت به سایر ماژول‌ها توان خروجی بیشتری داشته و جریان مناسب برای شارژ باتری تلفن همراه را به طور خودکار تنظیم می‌کند. بدیهی است که ساخت یک پاور بانک نسبت به خرید نوع آماده آن هزینه‌ی کمتری داشته و در صورت معیوب َشدن قابل تعمیر است؛ در صورتی که پاوربانک‌های آماده در صورت خرابی دیگر قابل استفاده نیستند. همچنین با بکارگیری یک باتری خورشیدی، این نوع پاوربانک‌ها ارتقا داده می‌شوند. 

مواد اولیه :
# عنوان تعداد لینک
0 ابزار و تجهیزات لحیم کاری 1 لینک خرید
1 پرینتر سه‌بعدی 1 لینک خرید
2 ماژول پاوربانک دو خروجی دارای نمایشگر 1 لینک خرید
3 باتری لیتیوم یون 3.7 ولت 1 لینک خرید
4 جاباتری چهارتایی لیتیوم یون 3.7 ولت سایز 18650 1 لینک خرید

مرحله 1 : پرینت سه‌بعدی قاب پاوربانک

فایل STL مربوط به قاب طراحی‌شده برای این پاور بانک را از لینک قرار داده شده دانلود کرده و توسط یک پرینتر سه‌بعدی آن را پرینت کنید. همانطور که در تصویر بالا مشخص شده است این قاب شامل سه بخش از جمله  محفظه‌ی ماژول و باتری ، یک درب و یک شستی فشاری است. شستی فشاری را درون جای مشخص‌شده بر روی بدنه قاب قرار دهید.

مرحله 2 : لحیم‌کاری

بعد از موازی کردن چهار باتری به صورتی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، محفظه نگهدارنده باتری را با دقت به ماژول متصل کنید. از صحیح بودن اتصالات باتری ها و ماژول مطمئن شوید؛ در صورت اتصال اشتباه ماژول خواهد سوخت.

مرحله 3 : مونتاژ

ماژول و نگهدارنده باتری را درون قاب جانمایی کنید. برای محکم قرار گرفتن آن‌ها می‌توانید از چسب حرارتی استفاده کنید.

مرحله 4 : آماده‌سازی نهایی پاور بانک

پس از جانمایی اجزای داخلی پاور بانک ، درب قاب آن را توسط پیچ محکم کنید. در این مرحله پاور بانک آماده‌ی استفاده می‌باشد. بر روی بدنه پاور بانک ساخته شده یک پورت USB برای ورودی و دو پورت خروجی خواهید داشت. نشانگر LED  ماژول که از قاب خارج شده است وضعیت ماژول را نشان می‌دهد.