پروگرام کردن تراشه‌ی STM32 از طریق بوت لودر سریال

الکترونیک و رباتیک -> برد های توسعه 6122 6 کاربر آکادمی پارتینه

 بوت لودر چیست؟
بوت لودر روشی برای پروگرام کردن تراشه‌های میکروکنترلر است. در میکروکنترلر هایی که قابلیت بود لودر وجود داشته باشد، پروگرام کردن میکروکنترلر توسط خودش انجام می‌شود. این روش از پروگرام کردن تراشه مخصوص آن دسته از میکروکنترلرهایی است که قابلیت نوشتن در حافظه‌ی برنامه خود را دارند .با استفاده از این روش نیاز به پروگرامر خارجی از قبیل JTAG و یا SWD از بین رفته و باعث می‌شود در هر زمان و به راحتی عمل برنامه ریزی میکرو کنترلر انجام شود. در تراشه‌های 32 بیتی شرکت ST به صورت پیشفرض در قسمتی از حافظه یک برنامه ای قرار دارد که با استفاده از آن می‌تواند به تراشه را توسط خودش پروگرام کند. در این آموزش به صورت گام به گام میکروکنترلر با این روش پروگرام می‌کنیم.

مواد اولیه :
# عنوان تعداد لینک
0 بورد مینی آرم STM32F051C8T6 1 لینک خرید
1 مبدلFTDI 1 لینک خرید
2 برد بورد 1 لینک خرید

مرحله 1 : اتصالات و دیاگرام مداری

در این مرحله لازم است تا طبق دیتاشیت میکروکنترلر، پایه های مربوط به بوت میکروکنترلر را به نحوی مقداردهی کنیم که  به حالت بوت لودر برود. جدول بالا ترتیب این پایه‌ها رو برای هر حالت نشان می دهد. بنابراین مطابق جدول جامپر بوت 0 را یک کرده و سپس دکمه Reset را فشار دهید.

 

 

مرحله 2 : تنظیمات نرم‌افزاری (گام اول)

آخرین نسخه‌ی نرم افزار Flash Loader Demonstrator را دانلود نمایید. پس از دانلود و نصب این برنامه، با اجرای آن، صفحه زیر باز می شود. در صورت متصل بودن میکرو کنترلر نرم افزار به صورت اتوماتیک پورت COM را تشخیص می‌دهد. در اینجا شماره پورتی که STM به آن متصل شده 4 است. سایر تنظیمات پیش فرض را تغییر ندهید.

مرحله 3 : تنظیمات نرم‌افزاری (گام دوم)

بر روی Next کلیک کنید. نرم‌افزار مجدد به صورت اتوماتیک مشخصات بوردی را که شناسایی کرده، نمایش می‌دهد. بورد استفاده شده STM32F1 با حافظه فلش 128K است. مجددا روی گزینه NEXT کلیک کنید.

مرحله 4 : تنظیمات نرم‌افزاری (گام سوم)

در این مرحله ابتدا درقسمتErase ، گزینه ALL را انتخاب کرده تا قبل از پروگرام شدن محتویات قبلی موجود در حافظه پاک شود. در قسمت Download to device محل ذخیره‌ی کد را وارد کرده و گزینه Erase necessary pages رو انتخاب کنید. در آخر روی گزینه NEXT کلیک کنید.

مرحله 5 : تنظیمات نرم‌افزاری (گام چهارم)

در این مرحله، نرم‌افزار فایل‌های مورد نیاز را مطابق شکل زیر دانلود کرده  و سپس روند پروگرام‌کردن را آغاز می‌کند.

مرحله 6 : تنظیمات نرم‌افزاری (گام پنجم)

در گام آخر پس از کامل شدن فرآیند پروگرام با پیغامی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، روبه‌رو می‌شوید.